Skip to content Skip to footer
Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

KFM 2024 – Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa i Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

23 marca godz. 17:00 - 18:30

35PLN

KFM 2024 – Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa i Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Zapraszamy na kolejną edycję Konarzewskiego Festiwalu Muzycznego, który odbędzie się w marcu 2024. W tym roku trwać będzie ponownie przez dwa weekendy. W sali widowiskowej w Konarzewie będziemy gościć zarówno solistów jak i większe zespoły muzyczne.
Organizatorem Festiwalu jest Gminna Biblioteka Publiczna i Centrum Kultury w Dopiewie we współpracy z Urzędem Gminy Dopiewo oraz Panem Przemysławem Witkiem

Program Festiwalu:

16.03.2024, godz. 17.00 – Wieniawski Piano Trio
17.03.2024, godz. 17.00 – Anna Lasota – sopran, Oskar Stabno – fortepian
23.03.2024, godz. 17.00 – Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa i Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Cennik biletów:
Bilet na jeden wybrany koncert: 35,00zł
Bilet weekednowy (dotyczy 16-17.03): 60,00zł
Karnet melomana: 80,00zł

Bilety do nabycia w CK w Dopiewie oraz online na www.bibldop.pl/bilety

 

JAROSŁAW THIEL – wiolonczela barokowa
SOLIŚCI WROCŁAWSKIEJ ORKIESTRY BAROKOWEJ

 

Jarosław Thiel – wiolonczelista i coraz częściej dyrygent, w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę barokową oraz z wieloma zespołami niemieckimi: Dresdner Barockorchester, FestspielOrchester Göttingen, Cantus Cölln, Akademie für Alte Musik Berlin czy Gaechinger Cantoray. Od 2006 r. jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Barokowej – zespołu wchodzącego w skład Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

Jego dyskografia jako wiolonczelisty obejmuje szereg nagrań muzyki kameralnej, jako dyrygent prowadził Wrocławską Orkiestrę Barokową w projektach zrealizowanych dla wytwórni CD Accord, Aparte, Accent. Artysta jest profesorem klasy wiolonczeli historycznej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi także kursy mistrzowskie, koncerty edukacyjne i wykłady poświęcone historycznemu wykonawstwu muzyki dawnej.

Wrocławska Orkiestra Barokowa założona w 2006 r. przez Andrzeja Kosendiaka jest zespołem działającym w ramach Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, jednej z niewielu instytucji kulturalnych w Polsce mogących poszczycić się orkiestrą barokową grającą na instrumentach historycznych. W ramach sezonów artystycznych Narodowego Forum Muzyki orkiestra prezentuje własny, gorąco przyjmowany przez audytorium cykl koncertów. Jej repertuar obejmuje utwory od wczesnego baroku do romantyzmu, od kompozycji kameralnych po wielkie dzieła oratoryjne. Szczególne miejsce zajmują w nim programy promujące muzykę XVIII i XIX wieku kompozytorów polskich i z Polską związanych. Dyrektorem artystycznym orkiestry jest znakomity wiolonczelista Jarosław Thiel.

Wrocławska Orkiestra Barokowa jest zaliczana do najważniejszych polskich zespołów grających na instrumentach historycznych. Współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, solistami i zespołami wokalnymi międzynarodowej sceny muzyki dawnej, jest zapraszana na prestiżowe festiwale oraz bierze udział w transmisjach telewizyjnych, radiowych i sesjach nagraniowych. Orkiestra realizuje nagrania m.in. dla wytwórni Warner Classic, Aparte, Accent, Claves, Cypres i CD Accord. Jej płyty były wyróżniane prestiżowymi nagrodami – m.in. International Classical Music Awards i Fryderyk.

Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej to formacja złożona z koncertmistrzów orkiestry, wykonująca muzykę kameralną wymagającą mniejszej niż orkiestrowa obsady instrumentalnej. Zespół występuje w różnych składach w zależności od przedstawianego repertuaru, a w programach jego koncertów znaleźć można szereg zapomnianych przez dzisiejszą publiczność utworów klasycyzmu i romantyzmu. Zespół prezentował także – wielokrotnie po raz pierwszy w Polsce w ujęciu historycznej praktyki wykonawczej – najważniejsze dzieła kameralne XIX w., a w swoich poszukiwaniach stylistycznych dotarł do granic muzyki tonalnej, wykonując w 2015 r. sekstet smyczkowy Verklärte Nacht A. Schönberga

Stanisław Stanicki – wiolonczela

Jest absolwentem klasy wiolonczeli historycznej prof. AMP dr hab. Jarosława Thiela w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od 2022 jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Historycznych Praktyk Wykonawczych i Budowy Instrumentów Muzycznych w Poznaniu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Bruno Cocset’a, Irene Klein, Markusa Mollenbecka. Ponadto brał udział w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie gdzie współpracował z Hansem-Christophem Rademannem oraz Stephanem Maiem. W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych, przede wszystkim muzyki XVIII i XIX wieku. Jest założycielem orkiestry barokowej ContrO powstałej na początku 2019 roku. Występuje regularnie jako solista i kameralista w Polsce i za granicą. Współpracuje z takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, J.S.B Ensemble Stuttgart, Fundacja Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie, Capela Viridimontana i Poland BaRock.

Poza działalnością artystyczną zajmuje się tworzeniem współczesnych edycji XVIII i XIX-

wiecznych manuskryptów i starodruków. Do najważniejszych pierwszych wydań należą m.in. Elegia in C Minor, K. Kurpińskiego (2021) oraz Trois Quatuors Op. 1, J. Elsnera (2022). Jako redaktor i kopista współpracuje z takimi instytucjami jak: Wydawnictwo ASTRAIA, Wydawnictwo VIORATORIA, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Wrocław Baroque Ensemble, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Instytut Filologii Klasycznej UAM Poznań i Zielonogórskie Towarzystwo Śpiewacze Cantores.

Aleksandra Rupocińska – klawesyn

klawesynistka, pedagog, Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa klawesynu prof. M. Czarny Kaczmarskiej). Studia kontynuowała w Królewskim Konserwatorium w Brukseli w klasie klawesynu i zespołów kameralnych prof. H. Stindersa uzyskując dyplom mistrzowski. Już podczas studiów wiele koncertowała jako solistka i kameralistka współpracując z licznymi zespołami specjalizującymi się w grze na instrumentach

historycznych. Występowała na renomowanych międzynarodowych festiwalach w kraju i za granicą między innymi w Niemczech, Belgii, Francji, Holandii, Portugalii. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz orkiestrami kameralnymi jako ceniony specjalista w zakresie realizacji basso continuo w utworach instrumentalnych oraz formach oratoryjnych i kantatowych. Brała udział w licznych nagraniach, w tym kilku płyt nagrodzonych „Fryderykiem” oraz Supersonic Music Award, a także nominowanych do prestiżowej International Classical Music Award. Prowadziła od klawesynu wykonania dzieł wokalno – instrumentalnych, realizując między innymi polską premierę opery „Deidamia” J.F.Haendla oraz oratoria A. Scarlattiego „San Casimiro Re di Polonia” oraz „La Giuditta”. Wykonuje także muzykę współczesną, w tym często utwory jej dedykowane. Współpracowała na tym polu z zespołami

specjalizującymi się w muzyce najnowszej, takimi jak orkiestra AUKSO pod kier. M. Mosia

czy Orkiestra Muzyki Nowej pod kier. Sz. Bywalca dokonując szeregu prawykonań oraz

nagrań archiwalnych. Od wielu lat zajmuje się też działalnością dydaktyczną we wrocławskiej Akademii Muzycznej, prowadząc klasę klawesynu i zespołów kameralnych. W roku 2013 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

Henryk Kasperczak– lutnia

Lutnista, kompozytor, paleograf, pedagog. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje naukowo z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W 2017 roku został odznaczony Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej. Z Warszawską Operą Kameralną oraz Stowarzyszeniem Dramma Per Musica wykonuje partie basso continuo w barokowym repertuarze operowym. Szczególnie ważne miejsce w życiu koncertowym kreuje z Zespołem Instrumentów Barokowych Il Tempo pod kierownictwem Agaty Sapiechy, wykonując i rekonstruując polską muzykę barokową zachowaną w polskich zbiorach bibliotecznych. Jest autorem książki Lutnia renesansowa dawniej i dziś́. Synteza stylów, form i środków wykonawczych w twórczości Toyohiko Satoha i artykułów z zakresu paleografii muzycznej. Od 2010 roku rekonstruuje i współredaguje wydanie dzieł wszystkich w serii wydawniczej Thesaurus Chori Saganensis z osiemnastowiecznego repertuaru Kapeli Saganensis w Żaganiu. Wraz z Andrzejem Szadejko dokonał rekonstrukcji i opracowania źródłowego partytur z rękopisów Biblioteki Gdańskiej zawierających repertuaru Kapeli przy kościele św. Trójcy w Gdańsku wydanego w serii Musica Baltica. Jest autorem ponad dwustu kompozycji lutniowych przeznaczonych do wykonania na lutni renesansowej, arcylutni i chitarrone. Opracował podręcznik Studium Techniki Lutniowej z ponad pięciuset autorskimi ćwiczeniami do nauki gry na lutni renesansowej. Od 2002 roku aktywnie działa wśród młodzieży współtworząc Międzynarodowy Festiwal Kultury Dawnej w Malborku i Konkurs Muzyki Dawnej dla młodzieży w Malborku będąc przewodniczącym jury. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej. W formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym. Współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim.

 

     

 

 

Szczegóły

Data:
23 marca
Godzina:
17:00 - 18:30
Koszt:
35PLN
Kategoria Wydarzenie:

Miejsce

Sala widowiskowa w Konarzewie
Poznańska 19
Konarzewo, Poland
+ Google Map

Organizator

GBPiCK w Dopiewie
Skip to content